JVC KD-NX901

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JVC KD-NX901 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

D.J. 10-12-2007
Geschreven voor: JVC KD-NX901

Ben nu meer dan anderhalf jaar in het bezit van dit apparaat, (kan ook meer dan 2 jaar zijn) met vele verschillende problemen en de oplossingen. Hier komen ze:

Probleem:
Ik wordt de snelweg afgestuurd en er weer op gestuurd.
Voorbeeld: Van de A1 moet je naar een afslag gedeelte van de A50, om vervolgens op de A1 te blijven. (Je rijdt geen uren om ofzo, maar het is natuurlijk niet de bedoeling

Oplossing:
Software update, deze haalt veel 'foutjes' weg (Nadeel, deze moet gekocht worden, iets van 200 euro meen ik, en voor de internetters, de .iso bestanden van de DVDs, 2 stuks, zijn niet te vinden op internet, gewoon netjes kopen dus.)

Probleem:
Instellen van de route lukt niet tijdens het rijden.

Oplossing:
Sluit het handremsignaal aan op de massa, hierdoor lijkt het voor het systeem alsof je stilstaat. Dit heeft verder geen nadelige gevolgen.

Probleem:
Herberekeningen, trage route, rare fouten.

Oplossing:
De kabel voor het achteruit-rij-signaal wordt vaak aangesloten op de massa (ja, ook door erkende monteurs!) Dit gaat bij heel veel radios waarschijnlijk goed, maar... Niet bij deze, tenminste, het is gebleken dat heel veel foutjes niet meer voorkomen wanneer je gewoon netjes het kabeltje goed aansluit / aan laat sluiten. Ik zal niet in alle detail uitleggen waarom dit zo is, daarvoor zijn andere forums erg geschikt.

Probleem:
Vooruit en achteruit spoelen van nummers lukt niet.

Oplossing:
Dit is niet helemaal waar. Er is een afstandsbediening mee geleverd. Met deze afstandsbediening kun je meer dan je op de radio zelf kunt. Met de afstandsbediening kun je namenlijk wel spoelen.

Het maken van mp3-dvds / mp3 cds lukt niet

Oplossing:
Zoals duidelijk in het boekje staat moet je even een mappen structuur aanmaken, lijkt lastig, maar als je in staat bent een CD te branden, moet het aanmaken van 2 extra mapjes geen probleem zijn. (RW-CD's en RW-DVD doens het ook.)

Probleem:
De harde schijf van 6 gb is te klein.

Oplossing:
Misschien niet geheel de oplossing die je zoekt, maar laten we nu wel zijn. Je kunt ook gewoon een paar DVDs branden met mp3s erop. 6 gb is in principe genoeg. In de praktijk heb je nou eenmaal niet de gehele top40 van 20 jaar lang muziek in de auto. En even gauw omgerekend kunnen er ongeveer 100 cd's op. Lijkt me voldoende..... Harde schijf ombouwen heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me lastig en bovenal kostbaar.

Probleem:
De radio onthoudt de zenders niet

Oplossing:
Er zitten 2 kabels aan die aangesloten kunnen worden op de accu. Ik zal verder niet in details treden, maar dit is een vaker voorkomend probleem, wat te maken heeft met de standaard aansluitingen bij verschillende leveranciers. Gewoon de andere kabel aansluiten ipv degene die nu is aangesloten.

Probleem:
Er is TMC info ontvangen, en toch kom ik in de file

Oplossing:
Het systeem berekend voor je of het omrijden wel degelijk zin heeft. Simpel voorbeeld: De file is 2 kilometer, dit zal 15 minuten duren (ik noem maar iets). Het omrijden is mogelijk, maar duurt 25 minuten. In dit geval wil je dus NIET omrijden, maar door de file, aangezien het nog steeds sneller is. In de file komen betekend dus niet dat de TMC niet werkt!

Zo, nu even een beetje extra info:
De volgende landen worden ondersteund (volgens de website van Navteq, de leverancier van de wegenkaarten, deze info staat beschreven bij de update)
West-Europa:
Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierse Republiek, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland en Groot-Brittannië

Voordelen van een ingebouwd navigatiesysteem ten opzichte van een los systeem (zoals bijvoorbeeld een tomtom of een garmin..) :
Een los systeem maakt gebruik van satalieten. Door de info hiervan te ontvangen wordt de positie berekend. Ook wordt hiermee de snelheid ed berekend.
Bij een ingebouwd systeem waarbij ook de pulsenteller noodzakelijk is (zonder een pulsen signaal doet het navigatie gedeelte het NIET, dit moet tevens een digitale pulsenteller zijn, deze zijn bij de garage ook los te koop, mocht je auto deze nog niet hebben... Ze zijn wel prijzig, ze kosten al gauw honderd euro, dus even controleren) hierdoor wordt zowel het sataliet signaal ALS het signaal van de pulsenteller, lees kilometerteller signaal (dit is niet helemaal waar, maar voor een leek tenminste begrijpbaar) gebruik. Waardoor de lokatie op de digitale landkaart VEEL nauwkeuriger is. Simpel voorbeeld, maar met een los systeem maar een noodstop, je zult zien dat je op het schermpje eerst nog even een stuk doorrijdt en vervolgens weer terug gezet wordt op de plek waar je stilstaat (of helemaal niet teruggezet wordt). Dit is bij dit systeem niet het geval. Ook is er bij dit ingebouwde systeem een veel MINDER grote kans dat je op de paralelweg geplaats wordt naast de snelweg, ipv van op de snelweg zelf (of andersom). Erg belangrijk dus. Let wel, de bekabeling dient netjes aangesloten te worden.

Mijn mening verder:
De prijs waarvoor de radio nu te koop staat is natuurlijk een lachertje. Tja, das wel erg goedkoop in verhouding.
Ik ben zelf eigenlijk blij dat de radio GEEN usb ingang heeft, vele radios hebben een boel ellende door deze 'toevoeging'.
Er zit een ingebouwde versterker in. Veel manieren om geluid in te stellen. De taal van het menu staat los van de taal van de navigatie.
De prijs van de update vind ik persoonlijk ronduit schandalig. Ik vind het niet erg op iets te betalen voor een update, maar naar mijn mening is 200 euro te veel geld voor een stukje software. Ik heb immers al de volle pond betaald voor de radio zelf.... Een prijs van ongeveer 50 euro zou ik een veel betere hebben gevonden. (Niet krenterig ofzo, maar wat zijn nou eigenlijk de kosten waarvoor ik moet betalen EN waarvoor ik nog niet heb betaald bij de aanschaf van het systeem?).
De ondersteuning van verschillende merken CD's en DVD's (incl -r +r -rw +rw) is goed. Ik ben nog geen schijfjes tegen gekomen die niet werden ondersteund.
De kaartlezen (SD) heeft, als ik het goed heb, een maximale ondersteuning van 1 GB (kan ook 2 zijn, maar 1 kan hij sowieso aan). Op zich groot genoeg.
Het geluid klinkt naar mijn mening goed, laten we 1 ding natuurlijk wel stellen, de kwaliteit is mede afhankelijk van de boxen je er op aansluit en de akoestiek van de auto. De beeldkwaliteit is goed leesbaar. Op meerdere manieren in te stellen. Nadeel: Het is niet in vele kleuren. 2 Kleuren.... Beetje basic, maar wel gewoon goed.
De volume knop is op de meeste radios een draaiknop, en dat is dus even wennen. De draaiknop wordt oa gebruikt voor het springen naar een volgend nummer, of andere zender. De volume knop zit ernaast... Even wennen dus.
De radio ontvanger zelf is naar mijn weten goed. Op een enkele plek op de snelweg ontvang ik een ether-piraat. De vraag is echter, komt dit omdat de radio te goed of te slecht ontvangt, of ligt het aan de antenne? Das dus lastig om te achterhalen.... Verder zoekt de receiver gedurende het luisteren heel netjes naar dezelfde zender met beter ontvangst en schakeld automatisch over, waardoor je altijd goed ontvangst houdt. Handig!
Wanneer het systeem gekalibeert moet worden, is er een simpele oplossing, even de snelweg op en een constante snelheid gaan rijden, bijvoorbeeld 100 of 120. Het systeem zal dan binnen een paar minuten klaar zijn met de kalibratie. Op het systeem is een zogenaamd 'Nivo leren' functie ingesteld. Dit is een automatisch systeem waarbij het apparaat zichzelf nauwkeuriger maakt. Niet heel erg belangrijk om te weten, het enige dat hierbij van belang is, is dat het systeem naarmate je het langer gebruikt en niet reset of ombouwd, iets nauwkeuriger zal worden.
Het is tevens mogelijk om een beeldscherm aan te sluiten op dit systeem, waardoor je ook films kunt kijken. Zonder beeldscherm, kun je ook dvds draaien, maar dan hoor je natuurlijk alleen het geluid. (Muziek dvds kan dus ook zonder scherm.)

De functie voor de mobiele telefoon heb ik nog niet toegepast. Hierover kan ik dus niet meepraten.

Ik ben als ik terug kijk erg tevreden geweest over dit systeem. Heb hem nogsteeds in de auto en zal hem er ook houden. Voor de prijs is het een koopje. Als je hem zelf kunt inbouwen (wat zeker niet iedereen kan, vanwege de vele mogelijkheden, dus veel snoertjes) houdt er dan rekening mee dat men hiervoor ook geld vraagt, je een digitale pulsen teller moet hebben (in de meeste autos na bj 2000 zit zo'n ding) en een software update ook prettig is.
Laat het je niet afschrikking, want dit systeem is het dubbel en dwars waard.

MBreve 25-01-2007
Geschreven voor: JVC KD-NX901

Hele fijne navigatie. Vooral het feit dat alle kaarten op de harde schijf staan werkt heel fijn. Geen gedoe meer met losse CD's enzo. Zo kan je lekker muziek blijven luisteren.

Het is wel een gedoe om je muziek op de harde schijf te plaatsen, dit gaat erg langzaam. Alles in een keer er op gezet en daarna alles op shuffle afspelen. Heerlijk.

Ook het afspelen via de SD kaart gaat perfect. Gebruik dit om recent gekochte muziek te luisteren.

Wat wel vervelend is is dat hij je afrit > oprit stuurt op A1, A9 enz. Maar met een beetje richting gevoel heb je daar geen last meer van.

Ben al veel in het buitenland geweest en zelfs ritten van 15 uur naar Italie gaan prima en je komt keurig op de juiste plek uit. Ik kan (wil) niet meer zonder dit ding!

veldhuis 05-01-2007

Sinds kort deze NX901 in bezit. Heb m door een inbouwstation netjes laten
installeren (achteruitrij signaal is ook aangesloten)
Navigeren doet het apparaat heel aardig. Pictogrammetjes en steminstructies
zijn over het algemeen duidelijk, maar bij ingewikkelde kruisingen moet je wel
goed opletten. Initiele routebereking en rerouten na verkeerd rijden kan naar
mijn idee sneller (zeker omdat het database op harddisk staat!) maar is
acceptabel. TMC heb ik nog geen gebruik van gemaakt met het oog op het omleiden
bij files. Wel scroll ik voor de rit even door het lijstje meldingen op het
scherm waar ook de mobiele flitscontroles gemeld staan, dat vind ik erg handig!
Geluid van de radio is zeer goed en door de uitgebreide equalizer naar ieders
smaak in te stellen.
Het afspelen van MP3 vanaf SD/CD/DVD is leuk, maar het beheren en installeren
van je collectie MP3's op de harddisk is vrij lastig en gaat heel erg langzaam,
hier heb je zeker de dikke handleiding bij nodig!
Bedieningsgemak over het algemeen redelijk, knopjes wel beetje klein.
Meegeleverde afstandsbediening is volstreks nutteloos door de ingewikkelde
layout.
Meegeleverde kaartensoftware is al zeker twee jaar oud.

P. Klaasen 06-12-2006

Half jaar in bezit.

Navagatie is ronduit slecht: Traag, niet precies en door het simpele picto
systeem (die maar een paar standaard plaatjes kent) vaak onduidelijk.
(helemaal in het buitenland (bv parijs)

Bediening is ook enigzins traag. Daarnaast laat JVC met de update al enkele
maanden op zich wachten.

Geluid is okay na herinstellen. Typisch JVC boemerig.

SD kaartje is wel top en super makkelijk.

Overall, zeker GEEN aanrader.

CAD 08-07-2006
Geschreven voor: JVC KD-NX901

Al ruim 2 weken heb ik deze radio in me Golf V zitten.
Netjes door de dealer ingebouwd.
Navigatie in NL is tot nu geen probleem, alleen is het instellen even wennen.
Om te testen heb ik een adres waar ik op vakantie naartoe ga in Italie
ingetoets, en kon deze helaas niet vinden (TomTom wel). Valt me wel tegen dat
14 gig aan navigatiesoftware toch niet zo uitgebreid is.
Verder vind ik het jammer dat bij aan/uit van de radio (bv even tanken of
tijdens fileinformatie) een nummer opnieuw begint. Ook is het erg jammer dat je
niet kan zoeken in een nummer, fast forward/rewind. In het begin vergis je je
soms vanwegde de draaikop. Dit is namelijk niet het volume. Het volume zit
links naast de draaiknop, erg wennen dus. Instellen van trebleen bass gaat via
een 7 bands equalizer. Dit was voor mij niet nodig. Bij de radio had ik
'restore' dvd's verwacht voor het navigatiesysteem, maar die zitten er niet
bij. Een upgrade is in juli/augustus 2006 gepland, en dit is niet gratis. Al
met al een leuke radio, maar niet een top radio.

ronb41 11-03-2006

Ik heb vandaag de jvc kd_nx901 er in gebouwd, in een nieuw model Kia-rio. Ben
4,5 uur bezig geweest maar is de moeite waart. Ik heb het draaitje van de
handrem aan de massa, werkt topie.

Kreksmeeh 30-07-2005
Geschreven voor: JVC KD-NX901

Keurige apparatuur met een paar minpuntjes:
- na 15 cd's (op lq) rippen de harddisk al voor 93%(!) vol is.
- TMC geeft die keurig aan (incl. controleposten politie), maar je moet op een
knopje drukken om het te zien daarnaast vind ik het niet duidelijk of die een
nieuwe route kiest of niet.
- Display, een radio van boven de 1000 euro hoort wel een iets netter display
te hebben.
- Menu structuur naar muziek bladeren is traag en onlogisch (de ene keer draai
je met de knop dan verspringt de cursor een regel en de andere keer een heel
scherm).

Geluidskwaliteit en bedieningsgemak is super.

Grooveman 29-07-2005

Aangeschaft 22-7-05. Geheel zelf geinstalleerd. GPS-antenne onder de
dashboard-bolling van het klokkehuis in HONDA-CRV geplaats en dit blijkt geen
enkel probleem. Gemiddelde satteliet ontvangst = 8.
Bij inschuiven van apparaat in slede ietwat moeite omdat er nogal wat
bekabeling achter het toestel zit! Verder perfect apparaat. Na het kalibreren
supersnel en millimeter nauwkeurig. Ben inmiddels wel al 2x een doodlopende
straat ingestuurd. Audiomogelijkheden en EQ7 perfect maar klinkt stukken beter
met een extra externe versterker. Nadeel: Navigatiebediening werkt niet als de
auto rijdt. Is soms erg lastig maar wel veilig! Alles kort samengevat: Echte
aanrader!!!!

L. V. 21-06-2005
Geschreven voor: JVC KD-NX901

Geweldig mooi en funtioneel apparaat.
DVD films: goed
Navigatie: goed
MP3: goed
Radio: goed
Kortom: helemaal goed!

borghuis 18-06-2005
Geschreven voor: JVC KD-NX901

zeer makkelijk te bedienen navigatiesysteem. veel audio mogelijkheden. Dvd met
mp3 is makkelijk in gebruik. scherm is helder en nauwkeurig.